Elinger Bv Heidestraat 257 2070 Antwerpen
  • Meer informatie
  • elinger.bvba@gmail.com
  • +32 (0) 32353765

DKV Box Europe officieel toegelaten in Italië

Nadat DKV Euro Service de eerste buitenlandse aanbieder werd die goedgekeurde toldiensten mocht aanbieden in Italië met de DKV Box Italia wordt nu ook de DKV Box Europe door de Italiaanse tolexploitanten vrijgegeven voor afrekenen van tol op weggebruik door trucks en bussen vanaf 3,5 ton. 

DKV is hiermee de eerste niet-Italiaanse provider van een EETS-gekwalificeerde tolbox voor dat land. Het totale tolsysteem van de Italiaanse bond van tolexploitanten AISCAT omvat een lengte van ca. 6.600 km. Door de speciaal gemarkeerde rijbanen weet de chauffeur precies waar hij zijn DKV Box Europe kan gebruiken. In de nabije toekomst zal de interoperabele tolbox van DKV ook in Zwitserland kunnen worden gebruikt.

 

  ELINGER 

Nieuws 0 COVID-19 patients in hospitals remains stable

PhotoNieuws 0 On Monday 4 May, 242 new cases were reported. Of these, 161 live in Flanders, 68 in Wallonia and 12 in Brussels. We have no information on the residence of the last one. This brings the total number of confirmed infected people to 50 509.
The rest of the situation is as follows:

The total number of people admitted to hospital with coronavirus symptoms now stands at 3 082. There have been 84 new hospital admissions in the last 24 hours.

There are a total of 646 patients in intensive care, which is a further decrease of 9 patients in the past 24 hours.

12 441 have been discharged from hospital and declared cured since 15 March, which is an increase of 63 in the past 24 hours.

A total of 8 016 deaths were reported, which is an increase of 97 in the past 24 hours. Of those 97 people, 57 died in hospital and 40 in a residential care centre. In the latter group, 62% were confirmed by a COVID test.

Of the total of 8 016 people, 46% died in hospital, 53% in a residential care centre, 0.3% at home and 0.4% elsewhere. The hospital deaths are all confirmed cases. The deaths in residential care centres were both confirmed (18%) and suspected (82%) cases.

Nieuwe meldplicht in Nederland

In het kader van de Wet arbeidsvoorwaarden voor gedetacheerde werknemers in de Europese Unie geldt met ingang van 1 maart een meldingsplicht voor buitenlandse chauffeurs.

De meldingsplicht geldt voor bedrijven die buiten Nederland zijn gevestigd en hun werknemers in het land laten werken. Elk traject dat een internationale chauffeur in Nederland uitvoert of waarvan het begin- of eindpunt in Nederland ligt, zal moeten worden gemeld. Transitovervoer door Nederland is uitgezonderd van de meldingsplicht. Niet-Nederlandse eigen rijders hebben die plicht wel. Dat is afwijkend van de rest van de EU-lidstaten, waar alleen personeel in loondienst dient te worden aangemeld.

 

 

Verwarring rond de tachograaf

Op vraag van het Vlaams Gewest heeft de Raad van State diverse beschikkingen van een koninklijk besluit over de tachograaf en de rij- en rusttijden geannuleerd. Volgens Vlaanderen was er sprake van een bevoegdheidsoverschrijding en het heeft dus gedeeltelijk gelijk gekregen.

De Raad van State heeft geoordeeld dat de federale regering krachtens de zesde staatshervorming de bevoegdheden van de Vlaamse regering heeft overschaduwd: de homologaties van en latere controles op de tachografen, de erkenning en inspectie van de werkplaatsen waar tachografen worden afgesteld en de opleiding van het personeel van die werkplaatsen moeten dus als gewestelijke bevoegdheden worden beschouwd. De federale regering betwistte de positie van de Vlaamse regering en voerde aan dat de regels over de tachograaf gelinkt zijn aan de regels over de rij- en rusttijden, die federaal blijven. Maar de Raad van State heeft de Vlaamse regering op dit punt dus gelijk gegeven.

Concreet behouden de inspecties die vóór 16 januari 2020 plaatsvonden hun rechtsgeldigheid. De situatie tussen de drie gewesten van het land dreigt echter erg vaag te worden, zowel op het vlak van erkenning van de installateurs, de geldigheid van de afstelling en de controle van de installateurs.

 

TransportMedia

Slimme tachograaf verplicht

Vanaf 15 juni 2019 moet elke nieuwe vrachtwagen uitgerust zijn met een nieuwe tachograaf. Met de connectiviteit van die smart tacho zal de politie van op afstand kunnen controleren of het toestel op een normale manier werkt en er niet gefraudeerd wordt.


De grootste nieuwigheid van de smart tacho is de connectiviteit. “De slimme tachograaf heeft een Dedicated Short Range Communication (DSRC) module waardoor de politie van op korte afstand kan controleren of de tachograaf geijkt is en of de werking van het apparaat niet verstoord is”, zegt Greet Dejaegere, Business Unit Manager bij Rauwers Controle. Als dat niet zo is, kunnen ze het voertuig stoppen en overgaan tot een gerichte controle. De nieuwe toestellen zouden beter beveiligd zijn tegen fraude.

De controle van op afstand beperkt zich tot 19 zogenaamde informatiepakketten zoals beveiligingsinbreuken, stroomstoringen, sensor- en bewegingsconflicten, rijden zonder kaart of kaartinvoer tijdens het rijden, de data van de laatste ijking, het kenteken van de auto en de geregistreerde tachograafsnelheid. “Allemaal gegevens die de privacy van de chauffeur niet in het gedrang brengen”, zegt Dejaegere.

De nieuwe toestellen zullen bij het begin en het einde van de werkdag en na iedere drie rij-uren de positie opslaan via de GNSS module. Daarmee kan de politie bij een controle de rit reconstrueren die de chauffeur heeft gedaan. “De positionering wordt zowel op de bestuurderskaarten van de nieuwe generatie als in het massageheugen van het toestel opgeslagen.”

De nieuwe tachografen zullen bij het begin en het einde van de werkdag en na iedere drie rij-uren de positie van het voertuig opslaan.

 

Nieuwe werkplaatskaarten

Transportbedrijven en chauffeurs hoeven voorlopig niets te doen: de huidige bestuurderskaarten blijven werken in de nieuwe tachograaf. De werkplaatskaarten nodig voor het ijken van de nieuwe tachograaf moeten wel worden vernieuwd. “Die zullen in principe beschikbaar zijn vanaf 15 maart”, zegt Dejaegere.

De nieuwe tachograaf wordt alleen verplicht voor nieuw ingeschreven voertuigen. Het zal dus nog een hele tijd duren voor alle vrachtwagens er op de weg mee rondrijden. 

“Maar ook nu gebeuren die controles al gericht”, zegt Frederic Martin, die bij de federale wegpolitie coördinator is voor de tachograaf. “Van de voertuigen die we stoppen om ze te controleren is één op vier niet in orde. Indien we willekeurige in plaats van gerichte controles zouden doen zouden dat er veel minder zijn, vermoedelijk één op veertig.”

Zwarte markt

Al in 2006 bleek dat fraudeurs de eerste generatie digitale tachografen konden uitschakelen met een magneet. De tachograaf die in 2012 op de markt kwam, was bestand tegen geknoei met een magneet maar al snel verschenen op de zwarte markt toestellen om ook die tachografen te manipuleren. 

Omdat de fraudeurs steeds slimmer te werk gaan, houdt de politie-inspecteur zijn hart vast van wat er met de slimme tachograaf zal gebeuren. “Daarom staan we er ook sceptisch tegenover”, zegt Martin. “We vrezen dat fraudeurs ook die nieuwe toestellen zullen proberen manipuleren. Aanvankelijk zal slechts een handvol voertuigen met die nieuwste tachograaf zijn uitgerust. Voor ons zal het effect pas na twee tot drie jaar voelbaar zijn als er meer van die voertuigen op de weg komen. Om die te controleren hebben we wel nieuwe software nodig.”

Frederic Martin verwacht dat het automatisch opslaan van de gps-coördinaten een groot voordeel zal zijn van de slimme tachograaf. Bij een controle zal je kunnen zien waar het voertuig vertrok, waar het zich na elke drie uur rijden bevond en waar het stopte op het einde van de dag. Ook de nieuwe impulsgever – met een speciale aluminium behuizing – zou beter beschermd zijn tegen fraude en verzegeld worden door een traceerbare verzegeling op de versnellingsbak.

Bij de huidige tachografen was er al een extra controle omdat naast de bewegingssensor op de versnellingsbak ook de gegevens van het ABS/EBS worden gebruikt. “Maar ook hier vonden de fraudeurs wat op”, zegt Martin. “Door de twee signalen tegelijk te manipuleren. Bij de smart-tacho wordt het tweede controle-signaal komende van de ABS/EBS vervangen door het gps-signaal met de bedoeling om de manipulatie van de tachograaf moeilijker te maken.”

 

Transport Media

 

ELINGER BVBA

Contact

ELINGER BV
Heidestraat 257
2070 Zwijndrecht België

BTW: BE 0676.597.863
Tel: +3232353765
Gsm: +32487504378

 

Info

  • Snelle levering
  • Vrindelijke personeel
  • Offerte op maat
  • Mogelijkheid van langetermijn contract